02 jun Pay-offs, slogans, taglines

Pay-off, slogan, tagline… het zijn begrippen die ongeveer hetzelfde zijn maar toch ook weer niet helemaal. Er zijn nogal wat definities en invalshoeken. Ik zie het zo.

• Pay-off: je merk in woorden

De klassieke pay-off kennen we vooral uit advertenties. Het is een kort zinnetje dat een verlengstuk is van je merk en je logo. Een pay-off kan van alles ‘doen’: duidelijk maken wat je doet, wie je bent, hoe je denkt, hoe je het verschil maakt, wat het voordeel voor jouw klant is. En ja hoor: een pay-off moet volgens sommigen anno nu natuurlijk ook storytelling zijn…

Kun je in 5 woorden een pakkend verhaal vertellen?
De auteur Hemingway wel:
“Te koop: babyschoentjes. Nooit gedragen.”

• Slogan: aanvalluh!

Een slogan is meestal gericht op een product of een actie en minder op je merk. Dus bijvoorbeeld: “Niet goed – geld terug”, “3 halen – 2 betalen”. Een slogan zal in de regel minder lang meegaan dan een pay-off.  Het woord slogan is trouwens afkomstig van de Schotse Hooglanden. ‘Sluagh ghairm’ is Gaelic voor strijdkreet.

 En Strijdkreet
is weer een magazine van het Leger des Heils.
Pay-off: “doen wat we geloven.”

• Tagline: eenzame strijder

Een tagline is een kort zinnetje op iedere pagina van je website. Het hoort bovenaan te staan (liefst links bij je logo) en heeft vooral een informatieve functie. Hij maakt duidelijk wat je doet of wat je product of dienst teweeg brengt.

De tagline geeft dus antwoord op de vraag: ‘wat is dit?’ en het liefst ook nog ‘wat heb ik eraan?’ Handig als je bedrijfsnaam niet meteen duidelijkheid verschaft.

Cees Picauly Concept & Copy
is wel eens gebeld door iemand
die iets te kopiëren had.

De tagline maakt niet alleen de bezoekers duidelijk wat ze mogen verwachten maar, minstens zo belangrijk, ook zoekmachines. Anders dan een pay-off of een slogan gaat het dus niet om ondersteuning van je merk. Gebeurt dat wel dan is dat mooi meegenomen.

Mijn oude tagline was
“Teksten, ideeën en producties voor effectieve communicatie”.
De nieuwe past me beter: “laat tekst voor je werken”.

• Mijn pay-offs, slogans en taglines

Als  tekstschrijver maak ik graag een goede pay-off, slogan of tagline voor je. Hier een paar voorbeelden. Zoals je ziet krijg je meer speelruimte als de bedrijfsnaam het ’wat’ al duidelijk maakt.

Zwagerman Transport & Hijswerk Uitzonderlijk goed in exceptioneel transport

Fortezza security systems Veilig wonen. Veilig werken. Prettig leven.

Goodmorning uitzendbureau Van elke dag iets moois maken

Eetwinkel Boerenjongens Het beste uit de buurt!

uGO! taxiservice Aardige chauffeurs, snelste route, eerlijke prijs. Zo moeilijk is dat niet.

Bedrijventerrein De Wildeman Alle ruimte voor ambitie

Heidelberg persen Beter drukwerk, sneller klaar

 

Bewaren

Bewaren

Cees Picauly
cees@cpcc.nl
Geen reactie's

Geef een reactie