20 okt Foute reclame, heerlijk

Vintage advertenties. Heerlijk fout soms. Maar wat ze beogen is echt niet anders dan wat reclamemakers vandaag de dag willen bereiken: jou raken.

Als tekstschrijver help ik mijn klanten om de eigenschappen van hun producten en diensten te vertalen in voordelen voor de klant. Niet hoe goed jij bent maar hoe de klant er beter van wordt, daar gaat het om.

Geloof me, reclame smeert je niets aan dat je niet wilt. Reclame spreekt behoeftes aan die je al hebt. Hoe ‘dieper’ die behoefte, hoe hoger de waarde. En dus de prijs die je bereid bent te betalen. Vraag maar aan Apple.

Hieronder een aantal voorbeelden van advertenties die niet gaan over de eigenschappen van het product maar over de waarde die het voor de klant heeft. Heerlijk foute reclame, uit de tijd dat alles nog mocht!

Wil je een sterke, zelfbewuste, dominante man zijn? Leer dan de vrouw weten wat haar plaats is met de juiste stropdas, hippe schoenen of door rook in haar gezicht te blazen. Of wil je misschien net zo’n toffe gozer zijn als je huisarts? Wetenschapper, diplomaat en sympathiek mens in één? Rook dan Camel sigaretten! Kijk mee, huiver en geniet!

koffieschoenen rook stropdas dokter

Bewaren

Cees Picauly
cees@cpcc.nl
Geen reactie's

Geef een reactie